Tekstilforum Din ZTIL kåret til Årets Butikk

http://www.tekstilforum.no/id/52664


Din Ztil ble Årets beste butikk 2011

– Vi jobber i det stille og tenker ikke på oss selv som kandidat til noen pris, så dette var både overraskende og gøy. Vi er stolte og glade for at resultatene våre legges merke til, sier Wenche Ydstebø i Din Ztil.
Din Ztil skal være en faghandel, understreker Wenche Ydstebø. Alle de ansatte får opplæring i stil- og fareganalyse. Foto: Helle Hynne

Og for Wenche selv, er prisen en stor motivasjon:

– Selv om jeg har mange folk rundt meg, jobber jeg på en måte alene. Så denne oppmerksomheten inspirerer meg til å jobbe videre for det jeg tror på, sier hun til tekstilforum.no i dag.

Freshe, folkelige fashionhjelpere.

Prisen ble delt ut på festmiddagen til Texcon-messen på Lillestrøm mandag kveld, og valget falt på et selskap og en person som startet hjemme i kjelleren for ikke så mange år siden.  Din Ztil og Wenche Ydstebø har hatt en flott vekst og utvikling de siste årene, både når det gjelder omsetning, resultater og posisjon i sitt område.
Da Tekstilforum møtte Wenche i fjor høst, fortalte hun at Din Ztil jobbet etter tre viktige F-er:
– Vi skal være freshe, folkelige fashionhjelpere. Det viktigste er å se kunden og veilede henne, sa hun.

Konkurrerte mot sterke kandidater

Juryen, som har bestått av representanter for Virke og Tekstilforum, har i år hatt en vanskelig oppgave, sa bransjedirektør Bror William Stende da han delte ut prisen.
– Det er hyggelig å kunne konstatere at det fortsatt er svært mange og sterke kandidater til prisen, sa han.

- Ikke mål kunden

Wenche er opptatt av folkelighet. Hun tror mange butikker kunne økt salget dersom de ikke hadde gitt kundene en følelse av å bli målt:
– Vi kan jo aldri vite hvem som legger igjen mest penger, sier hun.

Hun betrakter Din Ztil som en utpreget faghandel. Alle de ansatte får opplæring i stil- og fargeanalyse, og det er viktig at de skal se kunden og veilede henne.

De ansatte får æren

Men alt skal skje på kundens premisser; her er det aldri snakk om at noen prakkes på varer. Det viktigste er ikke at alle skal gå ut av butikken med noe i posen, men at de skal ha lyst til å komme tilbake, påpeket Ydstebø.

For øyeblikket har Ydstebø  fire Din Ztil-butikker i Stavanger og omegn. I tillegg driver hun to andre konsepter: Zizzi og Kull. 

Hun legger stor vekt på at det er de ansatte som har bygget opp butikkene, og er bevisst på å finne mennesker som deler hennes engasjement for salg og service.

– Jeg mener ikke at de skal jobbe konstant, men de må ha en genuin interesse som også er til stede utenom arbeidstid. Da kan de plukke opp ideer og bidra på sin måte, samtidig som de viser interesse for egen suksess, sier hun.

Skal lede kvinner inn i fristelse

– Og planene for Din Ztil fremover?

– Det er å holde på posisjonen vår, og å jobbe videre med vår visjon, som er å lede kvinner inn i fristelse. Vi skal være faglig sterke veiledere som finner det kunden er ute etter, og vi skal få henne til å bli fristet. Denne visjonen gjelder også internt; Det skal være fristende å jobbe hos oss, og butikkene våre skal være fristende å komme inn i, sier Wenche.

På torsdag åpner Wenche sin tredje Zizzi-butikk på Kvadrat kjøpesenter. 
Årets beste butikk er en pris som deles ut av Virke og Tekstilforum. Tidligere vinnere er Bogart i Trondheim, Rolfsen i Stavanger, For Men, CC Vest, Miss Bee, Bryn Senter,  M.A.S. i Tromsø og Eikhi på Bryne